29 juli, 2024

Hamnen måste bli en grön energihub

Hamnen spelar en viktig roll som nod för Sveriges infrastruktur och omställningen till gröna transporter. Det gäller inte bara sjöfarten, utan även andra transportslag. I Sverige finns 52 hamnar som under kommande år behöver byggas ut och om för att hantera nya bränslen och energislag. Det kommer innebära omfattande investeringar i hamnarna för att de ska kunna bli de gröna energihubbar som omställningen kräver.

Under ett seminarium i Almedalen, modererat av Christer Bruzelius från oss på Gotland Tech Development diskuterades frågan om hamnens roll i Sveriges energisystem och vad som krävs för att omställningen ska ske. Vi berörde behoven av flera olika fossilfria bränslen, däribland vätgas.

 

– Vid en omställning av Gotlandstrafiken till enbart vätgas skulle det behövas 20 000 ton vätgas per år, vilket motsvarar 700 GWh energi. Det i sin tur innebär behov av 1 TWh elproduktion – lika mycket som Gotland förbrukar under ett år idag. Det medför helt nya utmaningar för hamnarna, inledde Christer Bruzelius.

 

Från hamnarna i Göteborg och på Åland fick vi konkreta exempel från arbetet mot fossilfri sjöfart och transporter. Göran Eriksson från Göteborgs hamn, som är Nordens största hamn, betonade rollen de har som infrastrukturägare för att möjliggöra för andra att agera inom hamnens strukturer. Ett exempel är att det nu planeras för en elektrolysör för vätgas samt en vätgasstation i hamnen.

 

– Vätgasen kommer ligga till grund för framtida bränslen som elektrobränslen, och vi har en tydlig roll som möjliggöraren för andra aktörer på samma sätt som idag fast för nya typer av bränslen, berättade Göran Eriksson.

 

I hamnarna används stora mängder energi för logistik, bunkring av bränslen till sjöfarten och tillverkning av bränsle och andra produkter. För att sjöfarten ska kunna genomföra omställningen behövs mycket mer el. Här kan havsbaserad vindkraft spela en avgörande roll. Hillevi Priscar, Sverige-chef på OX2 berättade:

 

– Vi har flera projekt för havsbaserad vindkraft, bland annat Aurora utanför Gotland. För att kunna producera de bränslen som behövs, måste vi säkerställa en fungerande logistikkedja från elproduktion till havs till bränsle i hamn. OX2 har tillsammans med samarbetspartners gjort en förstudie på Åland där vi ser att detta går att göra, dvs producera grön metanol på ett kostnadseffektivt sätt.

 

Men det är inte bara sjöfarten som är beroende av hamnarnas omställning. Dagligen passerar ett stort antal fordon och transporter in och ut från Sveriges hamnar, och de är centrala för vårt lands samlade infrastruktur och transportsystem.

 

Mot den bakgrunden är det möjligt för hamnarna att agera förebilder genom att styra efterfrågan mot energikällor med minskade CO2-utsläpp. Det handlar exempelvis om att underlätta fyllning av grönare alternativa bränslen och arbeta tillsammans med andra aktörer längs hela värdekedjan, från energileverantörer till myndigheter, för att säkra tillstånd, investeringar och produktion av nya bränslen.

 

– Vi bygger de första vätgasstationerna nu, där vi totalt kommer etablera 24 vätgasmackar för tunga transporter. En av dessa är en mack i Göteborgs hamn där många fordon passerar. Att få en fungerande infrastruktur så att man vågar investera i fordonen är viktigt, säger Peter Enå, vd på Hydri.

 

I det nya energisystemet ligger dessutom fokus på flexibilitet för att kunna anpassa produktion och konsumtion av energi för att möta varierande efterfrågan och tillgång. Patrik Hermansson, Head of Business Development i Norden på Uniper Energy, framhöll hur hamnen är en plats för planerbar verksamhet, och hur de kommer att bidra till att utveckla nästa generations fartygsbränslen.

 

– Hamnen är ett jättebra exempel på flexibilitet, där fartygen på sikt kan bli en del av det lokala elsystemet. Dessutom vill vi använda den fossilfria elen till att producera fartygsbränsle. Vi satsar på e-metanol där vätgas är en komponent och tänker oss att den till en början produceras nära hamnen, men på sikt är det en commodity som kommer kunna transporteras, vi sätter upp en e-metanolfabrik både i Luleåhamn och i Östersund.

 

Prioriteringar för grön energi i hamn
Sammanfattningsvis behöver hamnarna inte bara beaktas som effektiva omlastningspunkter, utan också centrala aktörer i energisystemet. Genom att etablera kapacitet för att hantera och distribuera fossilfri energi kan hamnar spela en avgörande roll i omställningen till ett hållbart transportsystem. För detta krävs snabbare tillståndsprocesser och strategiska investeringar i förnybar energi och produktion av nya bränslen samt ökad elförsörjning för att kunna producera förnybara bränslen, som vätgas och elektrobränslen.