Våra fartyg
Vår ambition är att erbjuda de mest moderna trafiksystemen till sjöss. Vår fartygsflotta ska utnyttja den senaste och mest effektiva tekniken för att minska verksamhetens miljö- & klimatpåverkan och samtidigt uppfylla våra åtagande och vårt samhällsansvar.
Fartygen som går i Destination Gotlands trafik heter alltid traditionsenligt M/S Gotland och M/S Visby och trafikerar Gotland till och från Nynäshamn eller Oskarshamn. Nu arbetar vi för att utveckla världens första vätgasdrivna passagerarfärja – Gotland Horizon.
-
M/S Gotland
- Befraktare Destination Gotland AB
- Signalbokstäver SMPA
- Byggd 2019
- IMO-nummer 9783071
- L.Ö.A. 199,99 m
- Bredd 25,86 m
- Djupgående 6,40 m
- Bruttodräktighet 32477
- Nettodräktighet 11312
- Dödvikt
- Fart 28,5 knop
- Fartygstyp
- Huvudmaskineri 46800 kW
- Passagerarkapacitet 1650
- Hyttkapacitet 98 hytter
- Lastkapacitet 500 personbilar eller 1745 lastmeter
- Klass DNV, Ice Class 1A
-
M/S Visby
- Signalbokstäver SMLT
- Befraktare Destination Gotland AB
- Sysselsatt Visby-Nynäshamn/Oskarshamn
- Byggd 2018
- IMO-nummer 9763655
- L.Ö.A. 199,9 m
- Bredd 25,86 m
- Djupgående 6,40 m
- Bruttodräktighet 32447
- Nettodräktighet 11312
- Dödvikt 4636 ton
- Fart 28,5 knop
- Fartygstyp Ro-Ro passagerarfärja
- Huvudmaskineri 46800 kW
- Passagerarkapacitet 1650
- Hyttkapacitet 98 hytter
- Lastkapacitet 500 personbilar eller 1745 lastmeter
- Klass DNV, Ice Class 1A
-
M/S Drotten
- Signalbokstäver SGPI
- Befraktare Destination Gotland AB
- Sysselsatt Visby-Nynäshamn/Oskarshamn
- Byggd 2003 vid Guangzhou Shipyard International Co Ltd (GSI), Kina
- IMO-nummer 9223796
- L.Ö.A. 196 m
- Längd mellan P.P. 176 m
- Bredd 25,67 m
- Djupgående 6,40 m
- Bruttodräktighet 29746
- Nettodräktighet 9505
- Dödvikt 5174 ton
- Fart 28,5 knop
- Fartygstyp Ro-Ro passagerarfärja
- Huvudmaskineri 50400 kW
- Hjälpmaskineri 4560 kW
- Katalysatorer Utrustad med Siemens Sinox katalysatorer, med max utsläpp av 2 g NOx/kWh
- Passagerarkapacitet 1500
- Hyttkapacitet 115 hytter
- Lastkapacitet 500 personbilar eller 1800 lastmeter
- Klass DNV, Ice Class 1A
-
M/S Visborg
- Signalbokstäver 9HA5499
- Drift och underhållsansvar Wallenius Marine
- Sysselsatt Utchartrad till DFDS
- Byggd 2003 vid Guangzhou Shipyard International Co Ltd (GSI), Kina
- IMO-nummer 9223784
- L.Ö.A. 196 m
- Längd mellan P.P. 176 m
- Bredd 25,67 m
- Djupgående 6,40 m
- Bruttodräktighet 29746
- Nettodräktighet 9505
- Dödvikt 5248 ton
- Fart 28,5 knop
- Fartygstyp Ro-Ro passagerrfärja
- Huvudmaskineri 50400 kW
- Hjälpmaskineri 4560 kW
- Katalysatorer Utrustad med Siemens Sinox katalysatorer med max utsläpp 2g NOx/kWH
- Passagerarkapacitet 1500
- Hyttkapacitet 115
- Lastkapacitet 500 personbilar eller 1800 lastmeter
- Klass DNV, Ice Class 1A
-
M/T Wisby Pacific
- Signalbokstäver C6CW9
- Drift och underhållsansvar Driftsansvar och bemanning ligger hos extern ship manager. Fartyget är bortfraktat till Stena Bulk.
- Byggd 2017
- IMO-nummer 9810226
- L.Ö.A. 183,2 m
- Bredd 32,3 m
- Djupgående 18,2 m
- Bruttodräktighet 29680
- Nettodräktighet 14235
- Dödvikt 49400
- Fart 14,5 knop
- Fartygstyp Olje- och Kemtanker
- Huvudmaskineri 6484 kW
- Lastkapacitet 53650 m3
- Klass Lloyd’s Register
-
M/S Birka Stockholm
- Signalbokstäver SIJW
- Sysselsatt
- IMO-nummer 9273727
- L.ö.a. 177 m
- Djupgående 6,6 m
- Nettodräktighet 18839
- Fart 21 knop
- Huvudmaskineri 23 400 kW
- Hyttkapacitet 734 hytter
- Klass DNV, Ice Class 1A
- Byggd 2004
- Bredd 28 m
- Bruttodräktighet 34924
- Dödvikt 3320
- Fartygstyp Passagerarfartyg
- Passagerar kapactiet 1800
- Lastkapacitet
M/S Gotland
Den moderna fordons- och passagerarfärja M/S Gotland byggdes i staden Guangzhou i Kina och anlände till Visby år 2019. Hon är utrustad med dual fuel-maskiner vilket innebär att hon kan drivas med flytande naturgas, biogas eller dieselolja. Genom att välja mer hållbara drivmedel kan vi minska utsläppen markant och driva ett av världens mest moderna trafiksystem.
M/S Visby
M/S Visby byggdes på ett varv i staden Guangzhou i Kina och anlände till Visby 2019. Idag trafikerar hon sträckan mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Hon var den första av Gotlandsbolagets färjor som var utrustad med moderna dual fuel-maskiner. Dessa gör att M/S Visby kan drivas med flytande naturgas, biogas eller dieselolja. Genom att välja mer hållbara drivmedel kan vi minska utsläppen markant.
M/S Drotten
Sedan år 2003 har M/S Drotten haft en självklar plats i Gotlandstrafiken. M/S Drotten var det första fartyg som Gotlandsbolaget beställde från skeppsvarvet i Guangzhou, Kina. Idag transporterar M/S Drotten passagerare, gods och fordon mellan Visby och Nynäshamn/Oskarshamn.
M/S Visborg
M/S Visborg anlände år 2003 till Visby efter en lång resa från båtvarvet i Guangzhou i Kina. Tillsammans med sin snabbgående syster M/S Drotten kom hon att revolutionera Gotlandstrafiken med betydligt kortare överfartstider. Idag kör hon sträckan mellan franska hamnstaden Dunkerque och Rosslare på Irland.
M/T Wisby Pacific
Produkttankfartyget M/T Wisby Pacific byggdes 2017 i Guangzhou, Kina. Hon ägs till 50% av Gotlandsbolaget men bolaget har inget operativt ansvar. Det driftmässiga ansvaret inklusive bemanning ligger hos fartygets externa ship manager. Fartyget är uthyrt under ett längre avtal.