13 år av utveckling: Christer Bruzelius – en pionjär för hållbar sjöfart
Christer Bruzelius, en nyckelfigur inom Gotlandsbolaget, förbereder sig för att lämna över stafettpinnen efter snart 13 år i olika ledande befattningar inom bolaget. Först i nio år som vd för Destination Gotland och under de senaste fyra åren som ledare för Gotlandsbolagets teknikutveckling- och forskningssatsningar, Gotland Tech Development.
En viktig drivkraft för Christer har varit att jobba för Gotlands tillgänglighet och utveckling av ny färjetrafik och fartyg som är så bra som möjligt för både människor och miljö.
– Det kanske allra viktigaste när man bor på en ö är kommunikationerna till och från ön. Det berör alla som bor, lever och verkar där, inklusive invånarna, sommarstugeägare och turister. Att se färjorna lägga till i Visby en sen sommarkväll fyller mig med stolthet över att fått vara en del av ett transportsystem som länge varit ledande inom färjeutveckling, berättar Christer Bruzelius.
Under tiden på Destination Gotland tog företaget fram visionen om att kunna bygga ett fartyg som kan drivas på 100% förnybara bränslen och siktet var inställt på vätgas.
– Gotlandsbolagets idé om en helt fossilfri trafik föddes för nästan 20 år sedan och under min tid har vi kunnat ta fram en teknisk lösning och design av ett fartyg som kan drivas av 100% vätgas. Vi kallar det Horizonserien. Den består av två konceptfartyg för fossilfri framdrift och med denna utveckling har vi kunnat bryta ny mark inom sjöfartsbranschen, säger Christer Bruzelius.
Arbetet på Gotland Tech Development har utvecklats och växt sedan det grundades 2021. Det initiala syftet med att satsa på egen teknikutveckling var att titta på omställningen i stort, med särskilt fokus på den Gotlandstrafiken. Det har resulterat i flera olika samarbeten och engagemang, både kring fartygsutveckling och den omkringliggande infrastrukturen.
Gotland Tech Development har ingått i nästan 20 utvecklingsprojekt, med alltifrån elektrifiering till koldioxidinfångning och infrastrukturbehov på land. Ett av de största projekten har genomförts tillsammans med Uppsala universitet med fokus på vätgas som bränsle för sjöfarten.
– Samarbete är A och O för att lyckas med omställningen. Med våra fartyg och trafik kan vi agera testbädd för olika lösningar för att kunna applicera ny teknik på verkliga case. Genom Gotland Tech Development har vi kunnat hitta och engagera helt nya samarbetspartners mellan näringsliv och akademi som accelererat vårt lärande om vad som krävs för att ställa om Gotlandstrafiken, fortsätter Christer Bruzelius.
Christer Bruzelius kommer vid årsskiftet att gå i pension. Han lämnar efter sig ett teknikutvecklingsteam med stor och bred kompetens. Inom Gotlandsbolaget är det idag fem personer som arbetar med teknikutveckling och att hitta lösningar som kan minska utsläppen från sjötrafiken mellan Gotland och fastlandet.
– Vi har byggt upp en stark kompetens internt inom både skeppsbyggande och energisystem och jag ser fram emot att kunna ta del av fler framsteg från mina kollegor framåt. Inget är starkare än en organisation som driver frågor framåt där alla som är delaktiga i processen känner att de är med och bidrar, säger Christer Bruzelius.
Christer avslutar med att uttrycka stolthet över vad han och teamet runt omkring honom har åstadkommit
– Under dessa 13 år är jag mest stolt över att vi tagit fram en fartygstyp som tekniskt är redo att kunna beställas för framtida Gotlandstrafik, som kan köras på förnybara bränslen, avslutar Christer Bruzelius.
Det är ett ledarskap och förmåga att utveckla som kommer fortsätta inspirera och leda Gotlandsbolaget mot nya horisonter. Gotlandsbolaget tackar Christer för hans viktiga insatser!