Vätgas – med vatten som utsläpp
Vätgas är ett av framtidens drivmedel och en nyckelkomponent i omställningen till ett klimatneutralt samhälle för många branscher, även för sjöfarten. Det är lätt att förstå varför - förbränningen av vätgas ger nämligen upphov till vatten som primärt utsläpp.
/https%3A%2F%2Fgotlandsbolaget.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FVatten-1.png)
Vätgas består av två väteatomer (H2) som är det vanligaste grundämnet. Gasen är en så kallad energibärare, vilket innebär att när det vid förbränning kommer i kontakt med syre frigörs stora mängder energi. När den reagerar med syre (O) bildas H2O – helt vanligt vatten. För att kunna göra om vätgasen från energibärare till elektricitet krävs en omvandling genom en gasturbin, bränslecell eller förbränningsmotor. Framställningen av vätgas kan ske på många olika sätt, både med fossila och fossilfria källor. Horizonfartygen kommer i framtiden att kunna drivas av fossilfri vätgas, tillverkad genom exempelvis vindkraft och elektrolys.
Anledningen till att vätgas långsiktigt är ett intressant alternativ har att göra med den energimängd som krävs för att driva ett fartyg och de krav som finns på Gotlandstrafiken.
Gotland Tech Development som ansvarar för utvecklingen av Horizonserien, deltar i flera samarbetsprojekt med fokus på framställning av fossilfri vätgas i Sverige, och med projekt som fokuserar på hantering, lagring och bunkring av vätgas.